نتايج پژوهشهاي موجود حاكي است كه استعداد، فراگيري و ديگر تواناييهاي دانشآموزان ديابتي با ساير دانشآموزان تفاوتي ندارد اما زندگي افراد ديابتي به دليل ديابت وجود دستورات درماني، از محدوديت خاص خود برخوردار است، اگر اولياي مدارس و دانشآموزان اطلاعات كافي در مورد ديابت داشته باشند، شرايط براي دانشآموزان ديابتي مناسبتر خواهد شد.
اولياي مدرسه و همكلاسيها بايد بدانند يك كودك يا نوجوان ديابتي در بين ایشان است، به همين دليل لازم است اطلاعات كافي درباره ديابت و علائم آن، به خصوص “هيپوگليسمي يا کاهش قند خون” و چگونگي درمان آن داشته باشند. علاوه بر اين، اولياي محترم مدرسه بايد درك كنند يك فرد ديابتي در زمانهاي مشخص، نياز به تغذيه و يا رفتن به دستشويي دارد، حتي حين آموزش در كلاس!
با توجه به شروع سال تحصيلي و تغيير در شيوۀ زندگي دانشآموز ديابتي و پيآمد آن، احتمال اختلال در كنترل قند خون فرد ديابتي، توصيه ميشود والدين طی هفته های ابتدایی شروع سال تحصیلی توجه بیشتری به کنترل دیابت داشته باشند تا دیابتی ها بتوانند با شیوه جدید زندگی سازگار گردند.